Här har vi samlat de vanligaste frågorna om Framtidsvalvet och våra tjänster.
När aktiveringskriterierna för ett valv är uppfyllda (t.ex. ett specifikt datum har passerats eller ett dödsfall har verifierats), påbörjar vi leveransprocessen. För digitalt innehåll skickas en säker länk eller direktåtkomst till de utsedda mottagarna via e-post eller SMS. För fysiskt material som lagras hos oss, kontaktar vi mottagaren för att arrangera en säker leverans enligt dina instruktioner.
Vi har processer för säker kontoåterställning. Du kan vanligtvis återställa ditt lösenord via din registrerade e-postadress. För ytterligare säkerhet kan vi be dig svara på säkerhetsfrågor eller genomgå en identitetsverifiering om du har aktiverat dessa funktioner. Det är viktigt att du håller din e-postadress uppdaterad i dina kontoinställningar.
Vi accepterar fysiska objekt som foton, brev, dokument och USB-minnen (förutsatt att de inte innehåller skadligt material). Maxvolymen är vanligtvis specificerad (t.ex. ett kuvert av viss storlek, ett visst antal sidor eller vikt). Du skickar materialet till oss, och vi förvarar det i en säker, brandsäker och klimatkontrollerad miljö. Materialet levereras endast till dina utsedda mottagare när valvets aktiveringskriterier är uppfyllda.
Verifiering av dödsfall sker genom officiella kanaler. Detta kan innebära att vi kräver ett dödsfallsintyg från Skatteverket eller annan motsvarande myndighet. Vi arbetar även mot att integrera med nationella folkbokföringsregister (som SPAR i Sverige) för en så smidig och säker verifieringsprocess som möjligt, där det är tekniskt och juridiskt möjligt.
Ja, du kan absolut skapa valv avsedda för minderåriga mottagare. Du kan till exempel ställa in att valvet ska aktiveras när barnet uppnår en viss ålder. Fram till dess kan du utse en vårdnadshavare eller annan betrodd vuxen som tillfällig förvaltare eller kontaktperson för valvet, beroende på hur du vill att det ska hanteras.
Hittade du inte svaret på din fråga?
Kontakta oss så hjälper vi dig.